torsdag 22 september 2011

Vecka 18 - Check √


♥ Barnet:
Ditt barn är 12,5-14 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 200g. Det är en enormt aktiv period för barnet nu, det sparkar, gör grimaser, slår och vrider sig. Fingrar och tår börjar se mer färdiga ut och fingeravtryck börjar anas. Näthinnorna reagerar på ljus fast ögonlocken fortfarande är stängda. Öronen har nu flyttats dit de ska sitta. Om det är en liten flicka finns nu slida, livmoder och äggstockar på plats. Om det är en pojke så är de yttre könsorganen tydliga. Nu är det snart dags för ultraljud... 
♥ Jag:Du har nu ökat mellan 3-6kg och mer lär det bli. Din stackars rygg har också börjat känna av alla extra kilon. Om du inte börjat träna så är det dags att börja nu. Det kommer göra dig gott och du kommer känna dig piggare. Nu känner du kanske barnets rörelser som kurranden i magen eller lätta fladdranden. 

Visst är det så. Jag har nog gått upp ca 5 kg, men har inte ont riktigt i ryggen. Smärtan sitter snarare i svanken/rumpan. Dock inte under arbetet utan när jag lägger mig i soffan hemma och slappnar av. Fladdrandet i magen känns väldigt mycket. Ibland är det till och med rätt så obehagligt. Men visst är det skönt att veta att det är full fart där inne. 

Nu går tiden så oerhört fort. 18 veckor är färdiga och idag gick jag in i vecka 19. Snart har vi hunnit halvvägs in i graviditeten. Och redan i vecka 32 kan jag gå på havandeskapsledighet. Så förhoppningsvis jobbar jag bara fram till julhelgen. SÅ... 3 månader kvar. Det går fort, fort, fort! Och nu börjar det även synas att det finns en liten "knodd" inne i magen. I slutet av förra veckan fick jag köpa mina första mammabyxor eftersom de jag hade börjat spänna och strama över magen. Dags att utöka mamma-garderoben snart!?

Den senaste veckan har ryktet gott på jobb om min graviditet. Det känns oerhört härligt att få glada miner, grattis och kramar om vartannat. Och än så länge sätter jag stopp då folk vill hjälpa till och underlätta för mig på jobbet. Än så länge känner jag inget ont av min graviditet och vägrar utnyttja folks vänlighet. Tiden kommer nog då jag tyvärr måste be om hjälp...


1 kommentar:

  1. Naawww så fin bild. **sparar**
    Det börjar ju synas rejält nu.
    Åh vad jag längtar till måndag när
    kanske kanske kanske ni får reda
    på nåt! ♥
    Kram

    SvaraRadera