söndag 11 september 2011

Laxar och Råttor


Helgen har gått väldigt fort. Nästan för fort faktiskt. Men jag ska inte klaga. Underbart när man har så trevligt så att tiden bara flyger iväg.. och att det helt plötsligt är söndagskväll.  


Redan i fredagseftermiddag mötte jag och Niklas upp med en kollega till mig, Erika. Hon, hennes kille och hans barndomsvän skulle ut och fiska och vi var medbjudna. Vi skulle vara vid Nävsjön redan vid 05.30 på lördagsmorgonen, så det skulle bli otroligt tidigt att åka ifrån Stockholm. Men eftersom Erikas pojkvän har en stuga i Oxelösund så åkte vi som sagt dit redan i fredags. Det blev till och med en liten båttur över till stugan, som visade sig ligga på en liten ö. Härligt med en liten övernattning. 


Upp tidigt för att bege sig till Nävsjön. Lagom trött och lagom intresserad av fiske. Men redan 20 minuter efter att vi satt oss i båten fick jag upp min regnbågslax. Den första och enda i hela mitt liv. Men jag vart ju rent av vettskrämd när vi fått upp den. Hur fasen tar man livet av en sprattlande fisk!? *skratt* En spännande upplevelse. Älsklingen min fick tyvärr ingen fisk på hela dagen. Eller jo.. en liten abborre som har slängde tillbaka i plurret fort som attan. 
Vi bestämde oss för att åka hem efter lunch, trötta och glada, med en 1,5 kilos lax i bilen. Inte helt fel. Numera ligger den i frysen och väntar på att bli tillagad. 


Idag har det var en riktig storstädnings söndag. Känns hemskt att säga det, men jag och Niklas är verkligen inte duktiga på att storstäda. Det är så otrooooligt tråkigt att det ofta får vänta lite. Men idag fick vi tuppjuck och städade hela lägenheten in i minsta hörn. Gissa om vi är nöjda. Lägenheten fullkomligt skiner. Nyputsade fönster, skimrande dusch, dammråttorna bortjagade.. ja ni.. vårt hårda slit har verkligen lönat sig. 
Länge leve städningen, när den väl är gjord. 

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar helg ... nåja förutom städningen då. Men det känns verkligen underbart när man väl fått städat. Man är så nöjd. Jag har gjort en rantafaj idag. Bytt lakan i alla sängar, tvättat och dammsugat. Nöjd!
    Ha det gott
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Linda! Vad kul att höra! Alltid lika kul med nya läsare :) Såg att du också är gravid, grattis! Då har man en till gravidblogg att följa nu :)

    Jag tycker också att det är för dyrt med frisör. Har inte färgat håret hos en frisör på jättelänge utan gör det alltid själv. Dock har det blivit en del missöden under åren, men man lär sig av misstagen! :) Det gäller att hitta en färg som man får bra resultat av. Mitt tips är att göra många väldigt små & tunna slingor för att slippa att det ser randigt ut, och göra det i omgångar.

    /Lina

    SvaraRadera