torsdag 15 september 2011

Vecka 17 - Check √



♥ Barnet:
Ditt barn är 11-12 cm långt från huvud till stjärt och väger ca 150g. Huvudet är ännu lite stort, men det börjar se mer proportionerligt ut. Ögonen är fortfarande slutna, men de har blivit större och ögonfransar och ögonbryn har blivit längre. Underhudsfett börjar lagras, det hjälper till att hålla värmen samt ger energi. På huvudet växer mer och mer hår. Alla fingrar och tår har nu fått små naglar. Hjärtat pumpar runt ungefär 24 liter blod per dygn. Barnet blir medvetet om ljud utifrån och kan reagera på dem. Barnet befinner sig nu i den övre delen av livmodern och väger mer än moderkakan. Utifrån känns barnet ligga emellan blygdbenet och naveln.

♥ Jag:
Eftersom hjärtat har 20 procent mer blod att pumpa runt kan man få hjärtklappning, vilket jag har känt av. Om jag stressar lite extra på jobb eller råkar bli irriterad så slår verkligen hjärtat extra slag. Kissandet kvarstår. Tycker att jag springer på toaletten nästan jämnt, även om jag inte hunnit dricka så mycket. Nu börjar jag även känna mig riktigt trött. När jobbet är klart för dagen är också jag helt färdig. Oftast känner jag mig värd en lugn stund på soffan. Just det, har ju faktiskt fått sug efter mjölk. Jag som aldrig varit speciellt förtjust i just mjölk.

Äntligen klar med 17 veckor och idag påbörjas vecka 18. Tiden går så otroligt fort. Det var ju precis vi gick och väntade på att "den säkra perioden", fram till vecka 12, skulle gå så fort som möjligt. Och nu har vi passerat den gränsen och redan gått klart 17 hela veckor. FANTASTISKT!

Jag har gått så länge utan att säga någonting om min graviditet. Egentligen har jag inte haft något behov av att skrika ut min och Niklas lycka till hela världen. Snarare har jag myst över att det bara är dom få människor som verkligen står en hjärtligt nära som vetat om min/vår graviditet. Det kanske tycks konstigt, men så har det varit.

Men igår sprack det...
Då satt jag och tre underbara kollegor och åt lunch. Två av dem har barn och började prata om julen och deras förhoppningar om att få vara lediga under julen. Då såg jag min chans och sa något i stil med: Förhoppningsvis kommer jag att vara ledig från julafton och ett bra tag framöver. Det var så oerhört roligt att se de oförstående blickarna bytas ut mot leenden och sedan få höra "Åh.... GRATTIS!"
Och då fler kom ifrån jobb för att äta lunch, desto fler fick ju veta. Så skönt att faktiskt kunna prata öppet om det, även om jag haft lite dubbla känslor inför "avslöjandet". Vi får väl se vad som händer och hur det känns när alla på jobb fått nys om det...

3 kommentarer:

  1. Å jag har fått lov att veta det i över 11 veckor. *glad*
    Jag längtar till den 26 så man kan få se ett nytt kort på den lilla/lille ♥-krossaren!
    Ha det så gott i helgen med Skåne-besöket,
    så ses vi snart härnere.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Lööööv joo too swiitipaj! ♥

    SvaraRadera