tisdag 13 september 2011

Gamle farfar


Många födelsedagar på en gång nu i september. Det började ju med min mor som fyllde 45 förra veckan, den 8:e. Denna veckan fyller min far och farfar år. Och idag har det blivit dags för gamle farfar att bli ännu äldre, närmare bestämt 92 år. Ingen dålig ålder om du frågar mig. Och det allra härligaste med det hela är ju att farfar är väldigt pigg för sin ålder. Visst har han sina ålderskrämpor såsom problem med knän och rygg (kanske mycket tack vare allt sportande i sina yngre dagar). Men trots allt är han ute och promenerar runt i byn 1-2 längre rundor för att hålla sig igång och hålla lite koll på vad som händer. Och varje dag är det mat på gamla sjukhuset så att han träffar folk. 

I våras var jag och Niklas nere i Skåne och hälsade på. Då passade vi på att åka bort till farfar och umgås en eftermiddag. Trots att farfar hör riktigt dåligt, så är han klar i huvudet och sitter inne med otroliga berättelser. Just den gången, i slutet på juni, kom det fram en del gamla fotoalbum. Det var riktigt underhållande att sitta och lyssna på en massa gamla historier som liksom väcktes till liv då de gamla fotografierna kom fram. 

Bilden längst upp i inlägget är för övrigt hämtat från ett av albumen. Det är fyra generationer män i släkten. Farfar är den yngre mannen till vänster. Lill-killen är min farbror Roy. 

Kolla in jultomteskägget på farfars farfar. Inte illa va!?

Hittade en nyare bild på farfar från när min lillasyster Sanne tog studenten år 2010, och det är i stort sett så han ser ut även idag. 

GRATTIS FARFAR! 


3 kommentarer:

  1. Aw lille farfar. Som tur ska han snart skaffa hörapparat så man kan prata bättre med honom och inte behöva prata såå högt :P Alltid skoj att höra gamla historier :)

    SvaraRadera
  2. Han är en redig krutgubbe Kicke. Hans många promenader och hans sociala sätt håller honom ung.

    SvaraRadera
  3. Vilken pudding han var! ;)

    SvaraRadera